Een rondje over de bouw

11-03-2014

Op de website van de gemeente Dordrecht staat een artikel over Schouwburg Kunstmin. Hieronder een samenvatting van dit artikel waarin Margriet Lautenbach, een van onze adviseurs, aan het woord is.

Het gehele artikel is hier te vinden.

Margriet: ‘Vrijdag 21 februari een rondje over de bouw van Kunstmin gemaakt. Afspraak met de installateur in de bouwkeet, het kanaalwerk en de geluiddempers gecontroleerd, de staat van het plafond grote zaal bekeken en de kwaliteit van de nieuw opgetrokken constructies beoordeeld. Na de ontwerpfase zijn wij als adviseur akoestiek, bouwfysica en brandveiligheid van Schouwburg Kunstmin actief betrokken bij het bouwproces.'

Waardevol monument

Margriet vervolgt:‘ Jaren geleden heb ik meegewerkt aan de renovatie van de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, ook een ontwerp van Sybold van Ravesteyn. Sindsdien heb ik altijd de hoop gehad dat Dordrecht zou besluiten om Schouwburg Kunstmin te restaureren in plaats van te kiezen voor een geheel nieuw theater. Verheugend was dan ook het nieuws dat Schouwburg Kunstmin inderdaad gerestaureerd zou worden en ook dit ontwerp van Van Ravesteyn (en Verheul) behouden zou blijven.’

Passende akoestiek

Een bestaand gebouw heeft altijd een specifieke aanpak, omdat het veel meer randvoorwaarden met zich brengt dan een nieuw te bouwen gebouw. Margriet: ‘Bij een nieuw te bouwen zaal denken we als akoestisch adviseur in eerste instantie na over welke zaalvorm het meest geschikt is voor het aantal luisteraars, de aard van de voorstellingen en de daarbij passende akoestiek. Dat is hier voor de grote zaal veel minder aan de orde. Wel proberen we de akoestiek te verbeteren. In de bestaande grote zaal was de nagalmtijd in de lage frequenties erg lang. Waar binnen de monumentale randvoorwaarden mogelijk proberen we dat te verkorten, zodat de verstaanbaarheid van spraak en muziek verhoogd wordt.’

Geluidisolatie beter

De kleine zaal wordt eigenlijk nieuw gebouwd binnen de bestaande gebouwcontouren en krijgt een nieuwe, eigen akoestiek. Daarnaast wordt de geluidisolatie sterk verbeterd, zowel tussen de zalen onderling en vanuit de zalen en het interne laden en lossen naar de omgeving. ‘Voor de grote zaal is het verbeteren van de geluidisolatie van de deuren een uitdaging, vervolgt Margriet. ‘De deuren zijn gekromd en hebben een toog. Dat is niet bepaald een standaard product. We zijn momenteel zoekende naar de beste oplossing hoe dit geluidisolerend uit te voeren. Een derde akoestische aspect zijn de klimaatinstallaties. Deze moeten na opening een veel beter klimaat genereren, maar mogen daarbij niet lawaai produceren dat storend is tijdens de voorstelling. De nieuwe luchtkanalen voeren door, tussen en over de houten spanten in de kap, en waar genoeg ruimte is, is een geluiddemper tussengevoegd’.

Veiligheid sterk verbeterd

Qua brandveiligheid is de initiële aanpak om in de nieuwe situatie te voldoen aan de eisen voor nieuwbouw. Dat is op praktisch alle punten gelukt, met een kleine uitzondering voor de compartimentsgrootte van de foyer, waar de brandweer akkoord mee is gegaan. Op dit punt wordt uiteraard wel voldaan aan de eisen voor bestaande bouw, maar veel belangrijker is dat het complete gebouw qua veiligheid sterk verbeterd wordt. Een dergelijke beslissing voorkomt dat er in het monumentale plafond van de foyer een sprinklerinstallatie aangebracht zou moeten worden.

Trots op prachtig Kunstmin

Margriet: ‘In de uitvoeringsfase kom je in een te restaureren gebouw altijd verrassingen tegen. En dat is hier niet anders. Maar we vinden het een prachtige uitdaging om voor een bestaand gebouw in ontwerpteamverband een ontwerp te maken en knelpunten en verrassingen op te lossen. Renovaties cq restauraties zijn daarom voor ons zeker zo interessant als nieuwbouwprojecten. In het recente verleden hebben we aan een flink aantal renovaties meegewerkt: Concertgebouw Amsterdam, De Doelen, Gerardus Majellakerk als repetitieruimte voor het Nederlands Philharmonisch Orkest. Op dit moment werken we onder andere aan de renovaties van de Staatsopera Berlijn en de opera in Keulen. We zijn er trots op dat we het pareltje Kunstmin straks aan onze referentielijst kunnen toevoegen. Nu nog even de laatste loodjes van het bouwproces, en dan heeft Dordrecht straks twee goed functionerende theaterzalen in een prachtig gerestaureerd gebouw (met een klein beetje nieuwbouw).’

Contactpersoon: m.lautenbach [at] peutz.nl (subject: %5Bwebsite%5D%20Kunstmin%20Dordrecht) (Margriet Lautenbach)