Elzemieke Brouwer - masterstudent Universiteit Wageningen 'Landschapsarchitectuur en Planning' - specialisatie: Ruimtelijke Planning

Elzemieke Brouwer liep stage bij onze vestiging in Mook en vertelt hoe ze haar stage heeft ervaren. 

๐–๐š๐š๐ซ๐จ๐ฆ ๐ค๐จ๐จ๐ฌ ๐ฃ๐ž ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐๐ž๐ฎ๐ญ๐ณ? 
Tijdens een excursie bij Peutz kwamen we bij de windtunnel en hoorde ik voor welke onderzoeken zij deze gebruiken. Ik vond dit super interessant en had er nooit bij stilgestaan dat extreme windhinder in steden voorkomen moet worden. Ik was hier zo enthousiast over dat ik bijna een jaar later informeerde naar de mogelijkheid van een stage. 

๐–๐š๐š๐ซ๐จ๐ฆ ๐ข๐ฌ ๐๐ž๐ฎ๐ญ๐ณ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ฃ๐จ๐ฎ ๐ž๐ž๐ง ๐ ๐ž๐ฌ๐œ๐ก๐ข๐ค๐ญ ๐›๐ž๐๐ซ๐ข๐ฃ๐Ÿ ๐จ๐ฆ ๐ฌ๐ญ๐š๐ ๐ž ๐ญ๐ž ๐ฅ๐จ๐ฉ๐ž๐ง? 
Zij beschikken over ontzettend veel kennis over allerlei onderwerpen. Voor mijn Msc-stage moest er een duidelijke connectie zijn met de academische wereld. Bij Peutz is dit een feit. Wanneer ze een opdracht ontvangen kijken ze ook kritisch naar de vraag die wordt gesteld, want soms zit er een โ€˜vraag achter de vraagโ€™. 

๐–๐ž๐ฅ๐ค๐ž ๐จ๐ฉ๐๐ซ๐š๐œ๐ก๐ญ ๐ก๐ž๐› ๐ฃ๐ž ๐ ๐ž๐ค๐ซ๐ž๐ ๐ž๐ง? 
Mijn opdracht ging over het stedelijk hitte-eiland effect. Een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt, omdat er wordt verwacht dat dagen met extreem hoge temperaturen steeds vaker voor gaan komen, met name in steden. De omgeving kan aangepast worden, om toch verkoeling te creรซren in de stad. Peutz wil zijn expertise op dat vlak verbreden, waardoor ik onderzoek naar hittestress in steden mocht doen. Tijdens mijn stage heb ik veel informatie verzameld over het stedelijk hitte-eiland effect en een van de gevolgen daarvan: hittestress. Dit heb ik omgezet naar een โ€˜hittestress toolboxโ€™ waarin alle informatie staat die nodig is voor een onderzoek. 

๐‡๐จ๐ž ๐ก๐ž๐› ๐ฃ๐ž ๐๐ž ๐›๐ž๐ ๐ž๐ฅ๐ž๐ข๐๐ข๐ง๐  ๐ž๐ซ๐ฏ๐š๐ซ๐ž๐ง? 
Ik werkte voornamelijk zelfstandig en kon met mijn begeleider af en toe sparren over de beste aanpak. We hebben het veel gehad over de rol van hittestress in toekomstig beleid. Erg leerzame discussies, die zorgden voor meer diepgang in mijn uiteindelijke stage-product. Ik merkte wel dat ik deze gesprekken zelf moest initiรซren en dat vraagt wat van je eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. 

๐–๐š๐ญ ๐ณ๐š๐ฅ ๐ฃ๐ž ๐ก๐ž๐ญ ๐ฆ๐ž๐ž๐ฌ๐ญ ๐›๐ข๐ฃ๐›๐ฅ๐ข๐ฃ๐ฏ๐ž๐ง?
Het werken aan een echte opdracht samen met mijn stagebegeleider. Door te werken aan deze opdracht kreeg ik een duidelijk beeld hoe het proces verloopt van ontvangst van de opdracht tot het onderzoeksrapport versturen naar de klant. Het omvat allerlei verschillende taken zoals het lezen van een omgevingsplan, het maken van simulaties in een computerprogramma en het schrijven van het rapport. Ondanks dat het een kortlopende opdracht was heb ik veel geleerd en ervaring opgedaan. 

๐€๐๐ฏ๐ข๐ž๐ฌ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ง๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ๐ž ๐ฌ๐ญ๐š๐ ๐ข๐š๐ข๐ซ๐ฌ 
Wees niet bang om vragen te stellen, zorg dat je aanwezig bent en voel je vrij om bij collegaโ€™s binnen te lopen voor een praatje. De mensen zijn wat op zichzelf, maar laat dit je niet afschrikken en zoek vooral ook de andere stagiair(e)s op!